COVID-19 protocol Zomeractiviteiten

Corona Protocol Kindervakantiewerk Echt en omstreken
Door te werken met kleinere groepen op een buitenterrein wordt het totaal aantal mensen
sterk gereduceerd en de activiteit ondergebracht worden in de categorie: buiten sport en
spel.

De volgende algemene richtlijnen zijn van toepassing (op basis rijksoverheid bepalingen per 5 juni):

  • Als je verkoudheidsklachten, koorts of verhoging vanaf 38 graden Celsius hebt, blijf dan thuis en meld je af via info@kvw-echt.nl.
  • Ben jij op vakantie geweest in een oranje risicogebied blijf dan thuis en meld je af.
  • Heb je contact gehad met iemand die ziek is en mogelijk besmet, blijf dan thuis en meld je af.
  • Iedereen wast regelmatig 20 seconden de handen met water en zeep en laat de handen daarna goed drogen. Maak gebruik van papieren wegwerpdoekjes.
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog.
  • Kinderen en jongeren tot 18 jaar hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Dit geldt voor de sporters en hun begeleiding.
  • Er geldt voor sport en spel door jongeren tot 18 jaar geen maximum aantal, voor volwassenen boven de 18 is dit 50 personen.
  • Voorafgaand en na afloop van de sport en spel activiteiten dient men vanaf 18 jaar en ouder wél 1,5 meter afstand tot elkaar te houden.
  • Voor binnen activiteiten geldt een maximum van 50 personen.
  • Bij gebruik van de gemeenschappelijke binnenruimtes is het dragen van een mondkapje verplicht voor personen ouder dan 13 jaar. Als er op een vaste plaats is plaatsgenomen mag dit mondkapje afgezet worden.
  • Deelnemers schrijven zich vooraf in. 
  • De eerste dag leveren de ouders het Corona formulier in. 
  • Iedere dag doen we een Corona check gesprek. 

Hieronder de uitwerking van de toepassing van de maatregelen tijdens Kindervakantiewerk Groot Echt.

Met de maatregelen in acht nemend zal Kindervakantiewerk Groot Echt van 23-8-2021 tot en met 27-8-2021 een activiteit organiseren voor de basis schoolgaande jeugd uit de gemeente Echt-Susteren.
De basis schoolgaande jeugd zijn op voorhand ingeschreven en worden over deze week verdeeld in drie groepen van maximaal 70 deelnemers. Begeleiding van de deelnemers wordt gedaan door jeugdleiding met een leeftijd tussen +/- 14-18 jaar.

  • Brengen en ophalen van deelnemers:
    Alle deelnemers aan KVW groot komen zoveel mogelijk zelfstandig, anderen worden gebracht door 1 ouder naar de parkeerplaats van Zwembad in de Bandert. Daar worden ze geïnstrueerd hun kind bij de vooraf ingedeelde groep af te leveren. Ouders worden geacht daar altijd 1,5 m afstand tot elkaar te houden. De leiding van de groepen gaat vervolgens met hun eigen groep naar het buitenterrein van de Kynologen vereniging Roermond/Echt. Aan het einde van de activiteit brengen de vrijwilligers de kinderen weer naar de parkeerplaats waar ze op de aangegeven tijden worden opgehaald.
  • Toiletgebruik:
    KVW Echt zal een toiletunit verzorgen op het Kynologen terrein en kunnen daarnaast gebruik maken van het buitentoilet en wasgelegenheid bij de Menswel overnachtingslocatie. Hiermee is er voldoende capaciteit is om de deelnemers van een schoon toilet gebruik te kunnen laten maken en de handen te kunnen laten wassen. Deze toiletunit zal elke 2 uur of aan het einde van de dag schoongemaakt worden. Voor de toegang naar de toiletten zal een eenrichtingsweg gecreëerd worden.
  • Begeleiding tijdens de activiteiten:
    De deelnemers worden begeleid door vrijwilligers van KVW. Deze vrijwilligers bestaan uit de programmagroep (leeftijden ouder dan 18 jaar) en de leiding (leeftijden 14 en ouder). De deelnemers en leiding tot 18 jaar mogen tijdens de activiteiten samen zijn en vormen zo de eerst contactcirkel. De tweede contactcirkel zijn de leiding van 18 jaar en ouder. Tijdens de activiteiten (dus kortdurend contact) zijn er geen afstand regels. Dat betekent dat (bege)leiding mee kan doen met sport-, spel- en bewegingsactiviteiten. Tijdens inactieve momenten hoeft de eerste contactcirkel (iedereen jonger dan 18 jaar) nog steeds geen afstand in acht te nemen. De tweede contactcirkel (18 jaar en ouder) moet dan wel de 1,5 meter afstand aanhouden. 
  • Schoonmaken van spelonderdelen:
    Nadat een groep deelnemers een activiteit heeft gespeeld zal een vrijwilliger van KVW de spelonderdelen, zoals bijvoorbeeld een bal, desinfecteren. Zwembadjes en springkussens zullen aan het einde van de dag worden schoongemaakt.
  • Serveren van eten en drinken:
    KVW Echt zorgt voor vers water en ranja in (MC Donalds) thermo containers. De containers worden voor ieder gebruik goed schoongemaakt. De deelnemers vullen zelf hun afsluitbare bekers of flessen die ze zelf hebben meegebracht. Lunchpakketten zullen alle deelnemers zelf verzorgen.
    Op donderdagavond wordt friet gebakken door een frietkraam en het eten wordt in buffetvorm aan de leiding verstrekt die dit weer aan hun groep uitdelen. Indien nodig wordt er van wegwerpborden en bestek gebruik gemaakt. Het eten wordt zittend opgegeten waarbij de vrijwilligers die 18 of ouder zijn 1,5m afstand houden tot de andere vrijwilligers.
    Het avondeten op dinsdag, woensdag en vrijdag zal worden gemaakt door 3 vaste PG-leden. Deze PG-leden zijn de enige vrijwilligers die in de keuken mogen verblijven. Het serveren van het eten zal ook door deze PG-leden uitgevoerd worden door middel van een buffetvorm waar het eten wordt opgeschept. De andere vrijwilligers zullen vervolgens zittend het eten opeten.(Fris)drank wordt verstrekt in blikjes.
  • Gebruik van De Brak:
    De Brak wordt enkel door de KVW-programmagroep gebruikt welke de 1,5 meter ten alle tijden in acht houden. In de Brak gelden looproutes voor iedereen. De toegang tot de toiletten zal beperkt worden tot 1 persoon per keer. Of de wc bezet is wordt op de looproute aangegeven. De gebruikte ruimten en middelen, en met name deurklinken, zullen voor en na de activiteiten schoongemaakt worden. Tijdens bewegingen in de brak draagt iedereen boven de 13 jaar een mondmasker.
  • Avondprogramma en kampvuur
    Na het programma kunnen de vrijwilligers gebruik maken van het buitenterrein van de Overnachtingslocatie. Hier staan tafels en banken waar vrijwilligers na kunnen praten over de dag. Hier zal ook het eten geserveerd worden. Het streven is om na het avondeten een activiteit te organiseren waar vrijwilligers aan mee kunnen doen. Daarnaast is er een kampvuur waar door middel van zitplekken gebruik van kan worden gemaakt.
    De regel blijft dat iedereen tot 17 jaar bij elkaar mag zitten. Vanaf 18 en ouder ziet iedereen er zelf op toe de 1,5 meter afstand aan te houden.
  • Algemene hygiëne:
    Er zullen op meerdere locaties op het buitenterrein duidelijk zichtbare plaatsen zijn waar handen kunnen worden gewassen of gedesinfecteerd. Op de locaties waar het niet mogelijk is om handen te wassen zal desinfectiegel beschikbaar zijn.
    Maak tijdens het programma drinkpauzes en creëer daarbij de mogelijkheid voor het wassen van handen.
  • Slecht weer:
    Bij slecht weer verzorgen we normaal een alternatief binnenprogramma. Tgv de regel dat er maximum 50 personen binnen mogen zijn is er geen mogelijkheid het programma binnen door te laten gaan. Mocht het zo zijn dat het weer té slecht is/wordt, zullen we dit zo snel als mogelijk via social media en onze website aangeven. Als dit gedurende de dag gebeurt dan treedt het noodweer protocol in werking.

Het naleven van de richtlijnen wordt door de PG-veiligheid aangestuurd maar samen met alle andere PG-ers en vrijwilligers wordt toegezien dat ze ook worden opgevolgd. Incidenten worden gemeld bij de PG veiligheid, genoteerd in het incidenten logboek, en tijdens de dag bespreking geëvalueerd.